Tankemylder kan være et af symptomerne på stress – er du opmærksom?

Camilla FrøjkStress, Tankemylder, Tanker0 Comments

Tankemylder kan være et stress symptom

Er tankemylder en del af din hverdag, skal du tage det alvorligt. Det kan nemlig være et tegn på stress.

En stor del af stress er genereret af vores egne tanker – så meget som op til 50%. Og tænk dig, hvis du kunne reducere din stress ved at se på dine tankemønstre.

Det er vigtigt, at du lytter til dine stress symptomer. Nogle af stress symptomerne kan være kortvarige som f.eks. indre uro, irritabilitet og anspændthed. Dem kender vi nok alle sammen til, når vi er pressede i hverdagen. Symptomerne er forbigående og forsvinder, når dagene kører normalt igen.

Andre stress symptomer kan være længerevarende som f.eks. søvnløshed, hukommelsessvigt, manglende lyst til sex, indesluttethed og aggressivitet. Har du de symptomer i mere end en uge, skal du tage dem alvorligt, da der kan være tale om alvorlig stress.

Du kan helt GRATIS få min e-guide: “Stop dit tankemylder – start allerede i dag” – her får du med Gratis e-guide tankemylder
det samme adgang til 6 helt konkrete råd, 2 øvelser du kan lave dagligt og 2 meditationer, der er med til at øge dit nærvær lige nu og her. Du skriver dig samtidig op til mit nyhedsbrev – klik her.

 

Stress er ikke en sygdom i sig selv

TankemylderStress viser sit ansigt fra mange forskellige kanter. Helt grundlæggende er det vigtigt at forstå, at stress ikke er en sygdom i sig selv, men en reaktion på et (indre og/eller ydre) pres eller belastning, som det er svært at håndtere.

Herunder er en (ikke fyldestgørende) liste med symptomer på stress. Det enkelte symptom behøver ikke betyde at du er stresset. Men kan være en indikation af, at du måske er på vej mod stress.

Prøv i en periode at lægge mærke til, hvilke symptomer du har, hvornår og i forbindelse med hvilke aktiviteter (job, fritid, familie, ferie).

Hvis du har fysiske stress symptomer, som bekymrer dig, bør du blive undersøgt hos din læge.

 

Eksempler på stress symptomer:

Mentalt:

  • Tankemylder
  • Aggressivitet
  • Vrede
  • Irritabilitet
  • Lavt selvværd
  • Hjælpeløshed
  • Håbløshed
  • Humørsvingninger
  • Kontroltab
  • Nervøsitet
  • Depression
  • Koncentrationsbesvær
  • Hukommelsesbesvær
  • Svært ved at sige nej

Fysisk:

  • Søvnproblemer
  • Hovedpine
  • Træthed
  • Hjertebanken
  • Rygsmerter
  • Forhøjet blodtryk
  • Muskelsmerter
  • Forstoppelse
  • Diarre
  • Smerter i brystet
  • Svedeture
  • Appetitløshed
  • Mister kontakt til kroppen

Adfærdsmæssigt:

  • Søvnproblemer
  • Ubeslutsomhed
  • Rastløshed
  • Skærer tænder
  • Ryger/drikker mere
  • Spiser mere
  • Ligeglad med dit udseende
  • Social isolation
  • Giver omgivelser skylden for ubalancen

Hvad kan du selv gøre med dit tankemylder?

Du KAN faktisk arbejde med at ændre dit vante tankemønster. Det kan du læse meget mere om i min gratis e-guide “Stop dit tankemylder – start allerede i dag”.

At ændre tænkevaner er et stykke arbejde der skal bruges aktiv energi på. Både mentalt og fysisk. Du skal simpelt hen til at gøre og tænke anderledes end du er vant til.

Og måske er det rigtig svært at komme i gang med – det ved jeg faktisk at det er. Det er indgroede vaner der skal ændres – og det tager tid. Tid og energi du måske ikke føler du har lige nu.

Derfor er mit første og helt enkle råd til dig

Søg hen imod mennesker og aktiviteter der gør dig glad og fylder dig med energi. Lad dig inspirere og begejstre af andre. Du skal undgå det, som du allerede ved gør dig i dårligt humør eller tærer på din energi.

Hvis du kan give dig selv lov – kan det være dit første skridt – mod mere tankefrihed og mindre tankemylder.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *